Dag 2 Pretoria en SoWeTo - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Jeff & Angely Schutte - WaarBenJij.nu Dag 2 Pretoria en SoWeTo - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Jeff & Angely Schutte - WaarBenJij.nu

Dag 2 Pretoria en SoWeTo

Door: Jeff & Angely

Blijf op de hoogte en volg Jeff & Angely

22 November 2015 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hallo allen,

Vandaag was het vroeg op! Om 04.30 schijnt de zon al aardig en voor 05.30 is het helemaal licht.
Dat is wel even wat anders, en voordat wij het ook door hadden waren we al helemaal klaar voor het ontbijt, alleen was het nog maar 06.30 uur! Hmmm wel een beetje te vroeg zeg maar…
Dus zijn we onze blog over het vertrek gaan schrijven en de email van de moeder van Jeff gelezen met de leuke foto’s van ons vertrek!

Na een overheerlijk ontbijtbuffet, met eieren, bacon, cheesedippers en brood met beleg, zijn we op pad gegaan met de groep. Eerst hebben we het presidentieel kantoor bekeken ook bekend als de Union Buildings. President Zuma heeft hier zijn kantoor. Pretoria is 1 van de 3 hoofdsteden en dan de administratieve hoofdstad. Alle ministeries zitten hier en ook de meeste ambassade, behalve Nederland, die zit in Kaapstad, reden is dat Jan van Riebeeck voet aan val zette in Kaapstad als ontdekker. Ook staat hier een groot standbeeld van de oud-president Mandela. Die werd op 10 mei 1994 hier als president beëdigd, een historisch moment.

Hierna zijn we door gereden naar het Kruger Museum. Deze is ondergebracht in een bescheiden maar gerestaureerde woning van Paul Kruger. Tussen 1884 en 1901 leefde Paul Kruger hier met zijn vrouw. Er is veel te zien in het museum, veel persoonlijke eigendommen. Naast het museum in Heldenakker ligt Paul Kruger begraven.

Hierna rijden er door naar Church Square ook wel Kerkplein. Hier staan een aantal gebouwen bij elkaar, de zetel van regering Kruger de Oud Raadsaal, het paleis van Justitie en het oorspronkelijk gebouw van South African Reserve Bank. Op het plein staan een standbeeld van Paul Kruger die is geflankeerd door 4 burgherwachten. Helaas is door de recente demonstraties door de studenten dit standbeeld eerst voorzien van een hek en later nog een ring met hoog prikkeldraad. De demonstraties kunnen nog wel eens gewelddadig zijn en in Kaapstad zijn enkele monumenten dus gesloopt helaas.

In het zuiden van Pretoria ligt het monument de Voortrekker. Dit is een imposant gebouw van graniet en ter herinnering aan de Grote Trek waarmee de binnenlanden werden opengelegd voor de blanke kolonisten. Boven in de dak zit een gat waar de zon door schijnt. Deze komt uit in de graftombe. Op 16 december om 12.00 schijnt de zon precies op de tekst van de graftombe. Een indrukwekkend moment waar het dan ook altijd druk is. Hier is het dan ook tijd voor een kort lunch in het restaurant aan de voet van het moment .

Na de lunch gaan we richting Johannesburg. We gaan richting SoWeTo. Dit staat voor South Western Township. Hier liggen armoede en rijkdom dicht bij elkaar. Kijk je links zie je grote huizen met dure auto’s en dan rechts de krottenwoning met de golfplaten en een houten huis dat de wc is. Het is eigenlijk erg moeilijk te beschrijven wat je ziet. Je moet het eigenlijk zelf zien. SoWeTo bezoeken als toeristische attractie klinkt ook gek maar zoals onze gids Josefien, zelf woonachtig in SoWeTo, die bij ons op de bus stapte aan de rand van SoWeTo. De toerisme zorgt voor werk en stimuleert de economie. Dus zijn de meeste wel blij met de toeristen. Niet iedereen en dat merk je snel wanneer inwoners gebaren maken of gezicht bedekken.
Vooraanstaande inwoners zijn Nelson Mandela, Winnie Mandela woont er nog steeds, en Desmond Tutu. SoWeTo stond in 1976 centraal door de opstand met 500 doden door politiekogels. De eerste dode was Hector Pietersen, een jongen van 13 jaar. In SoWeTo heb je dan ook het Hector Pietersen Memorial Square op de plek waar de linie tussen politie en student zich bevond.

Na een indrukwekkende toch nemen we afscheid van Josefien en rijden we via Johannesburg terug naar Pretoria. Onderweg leren we nog wat Afrikaanse worden. Johan spreekt met ons namelijk Nederkaans, het is half nederlands en half afrikaans maar goed te verstaan. Het is natuurlijk geen werkelijk taal maar leuk gevonden door Johan.

Zo noemen ze een lift een heisbak en de zebra een gestreepte ezel of pyjamadonkey.

Morgen verlaten we om 08.00 Pretoria en dan gaan we richting noordoosten naar Hoedspruit. Daar ligt het Kruger National Park. Op naar the Big Five hopelijk. Maar eerst morgen ruim 500 KM met de bus op pad dus!

We zijn natuurlijk in het Kruger NP niet zeker van internet dus waarschijnlijk tot later deze week!

Jeff & Angely

• 22 November 2015 - 22:06

Jolande Dijkhof:

Wat veel interessante dingen al op de eerste dag! Zal vast prachtig zijn en hopelijk zien jullie in het Kruger Park ook veel moois. Piet was vandaag goed te pas en hij zei dat Angelique een lieverd is :-) en jullie krijgen de groetjes :-)

• 22 November 2015 - 22:24

Gerda:

Wat mooi dat je het huis van Mandela kon zien . Ik had net video van Roel over Paul kruger gezien. Wat fijn dat jullie een mooie dag hebben gehad. Kus van ons Gerda en Gerrit we wachten op de volgende foto's en verslag. Ga lekker slapen en morgen gezond weer op.

• 22 November 2015 - 22:52

Jeff & Angely Schutte:

Hallo Jolande en moeders

@Moeders een bekende afsluiting in je reactie iets met Aruba en 2007?

Maar inderdaad een prachtige 1e dag , wat gaat er nog allemaal komen zeg!!

Tot snel Jeff & Angely

• 22 November 2015 - 23:18

Gerda :

Haha je heb het door. Probeer het weer elke dag te doen . Zelfde einde als Aruba zo als je ziet.
    Heb je geen nieuw bericht dan schrijf ik het bij vorig bericht. Big mama haha

• 24 November 2015 - 22:21

Big Mama:

Voor als jullie weer internet hebben een paar mooie dagen in krugerpark gehad?
    Ik hoop dat jullie goed geslapen hebben en gezond weer op gestaan. Zie je Jeff het toch nog geschreven. Een fijn vervolg van jullie reis . Big mama haha.

• 25 November 2015 - 21:39

Gerda:

Vandaag 25 november jullie net op FaceTime gehad. Ik ben blij dat het zo mooi is geweest in. Het krugerpark maar voor nu lekker slapen en gezond morgen weer op . Big mama