Dag 8: Stadsbezoek Bukittinggi - Reisverslag uit Bukittinggi, Indonesië van Jeff & Angely Schutte - WaarBenJij.nu Dag 8: Stadsbezoek Bukittinggi - Reisverslag uit Bukittinggi, Indonesië van Jeff & Angely Schutte - WaarBenJij.nu

Dag 8: Stadsbezoek Bukittinggi

Door: Jeff Schutte

Blijf op de hoogte en volg Jeff & Angely

25 September 2017 | Indonesië, Bukittinggi

Vandaag hebben we de stadstour Bukittinggi. We mochten een beetje uitslapen vandaag en om 8.30 vertrekken we naar het Nederlands fort de Kock om vervolgens naar de lokale dierentuin te gaan. Het is er heel primitief. Helaas moeten we meemaken dat een aapje zijn hand vast heeft aan het hekwerk aan de kant van de jaguar en die met een kracht de hele arm eraf rukt. Een zeer luguber gezicht is dat geweest en toch voor een aantal als schokkend ervaren. Ook het gekrijs van de apen gaat je door merg en been. We gaan dan ook snel verder met de stadstour en gaan naar de lokale markt Pasar Atas. Helaas vliegen we een beetje over de markt heen omdat we aan een tijd vast zitten dat de bus klaar staat en daar niet te lang mag wachten. Dat is toch wel heel erg jammer het is een leuke markt en groot. We komen bij het einde van de markt aan de bij de Jam Gadang klokkentoren. Hier wachten we uiteindelijk op de bus om verder te rijden.

Gisteravond werd ons verteld dat in het programma staat een bezoek aan Koto Gadang en Pandai Sikat waar we zilversmeden en houtsnijwerk en handweven zien, helaas is de bus te groot om daar te komen. We krijgen de keuze uit een bezoek bij een paleis of naar het kratermeer bij Embun Pagi genaamd Maninjau. We hebben ervoor gekozen om naar het kratermeer te gaan.
We hebben hier ook de lunch met een ontzettend mooi uitzicht op het kratermeer. Je kon op verschillende plekken de warme lucht zien opstijgen het ontstaan van wolken. Na de lunch kunnen we nog ee stukje naar beneden lopen maar aan de rand van de krater kunnen we niet komen. Op deze heuvel staat een woning in aanbouw. Vanaf het dak kan je mooi de krater vrij over kijken. Jeff en Sjoerd vragen aan de bouwvakkers of ze op het dak mogen maar het mag helaas niet. Maar dan komt er een vrouw aan die zegt of wij een foto vanaf het dak willen maken wat we dan ook bevestigen, ze gebaart ons mee te lopen en roept wat tegen de bouwvakkers en we mogen via een bamboetrap toch het dak op. Dus daar gaan Jeff en Sjoerd. Wat een uitzicht hadden we daar. Geweldig gewoon. Helaas komt ook aan dit moment een einde en gaan we terug richting Bukittinggi.

Aangekomen in Bukittinggi rijden we naar een ravijn. Ook hier is het uitzicht weer geweldig. Ineens loopt het helemaal vol met apen en ook met jongen. We zijn dus nu drukker met de aapjes maar het is wel mooi om te zien. De dames Angely, Niek en Rini hebben nog hun handtekening in het beton mogen zetten. Een eigen walk of Fame dus nu. We hebben hier als groep een groepsfoto gemaakt. Deze hebben we als geprinte versie en krijgen we nog digitaal.

Vandaag zijn we een keer vroeg terug bij het hotel en daar besluiten we met Niek en Rogier terug te gaan naar de lokale markt van eerder deze ochtend. We gingen er toen we heel snel door heen en we hebben daar wat gezien waar we nog naar zouden willen kijken. Er is van alles te krijgen maar kleding en horloges zijn de toppers. We liepen terug naar de kleding en zagen een mooie zwart/rose polo, we vroegen aan de verkoper de maat en tja daar heb je dan wel als Hollander een probleempje. De mannen hier in Indonesië zijn niet heel erg groot van stuk en ook klein. De grootst maat is dan ook maar L en verder niet. Jeff en Rogier zullen pech hebben want maten XL / XXL zullen er niet zijn helaas. Toen liepen we langs een kraam met horloges, er zat een hele mooie tussen. Een zilveren met een diameter van 5 cm met blauwe touw rond de kast en op de horlogeband. Echt een geweldig mooi horloge. Dus wij vragen wat deze moest kosten. Na wat geklungel kwam er een bedrag uit van 17 miljoen roepia omgerekend over de 1000 euro, schijnbaar wou hij zijn pensioen veilig stellen want dit is voor hun begrippen een astronomisch bedrag, ook voor ons natuurlijk maar naar hun maatstaven ongekend, we hebben de horloge dan ook direct maar terug gegeven. Bij navraag zal het waarschijnlijk 1,7 miljoen zijn geweest wat nog 102 zal zijn maar ook dat is voor lokale marktjes veel te gek, gemiddeld mag het niet meer zijn dan 200.000 tot 300.000 roepia ( 14 tot 21 euro). Daarom is het afdingen hier ook 1 groot spel eigenlijk. Niet afdingen accepteren ze ook niet en is in hun ogen ook respectloos. We lopen de markt verder over maar komen niet echt meer iets tegen, we gaan dan ook terug naar het hotel en wat drinken in de lounge. Na het drinken gaan we even opfrissen en daarna lekker eten. Je kon voor deze avond optioneel een voorstelling bij een dansgroep bijwonen. We besluiten om lekker bij het hotel te blijven en gaan keer op tijd naar de kamer en op tijd naar bed. Een aantal medereizigers moeten er ook vroeg uit vannacht, de vlucht naar Jakarta zit vol en 4 moeten de vlucht nemen van 05.45 uur en dus om 02.00 vertrekken vanaf het hotel. Wij vliegen pas om 11.50. We sluiten Sumatra af en gaan dus morgen naar Java!

Groetjes,

Jeff, Angely en Gerda

• 30 September 2017 - 16:31

Anje Lambers:

Mooi verslag, en mooie foto's! Gelukkig dat jullie zo genieten.
    Groeten,
    Anje